Bellas mat ca 7månader

Ja här i huset jobbar vi " om så segt " med att få Bella att leva på annan mat en den som kommer från mig.
Förut var jag bestämd att jag max skulle amma i sex månader och sedan sluta och under tiden när vi har börjat av vänja oss så har jag kommit fram till att det är helt ok att morgon och kvälls amma ( även då på natten ) och i stället för att vänja bort första natt målet som kan vara det tyngsta för mig eftersom att jag får dåligt med sömn så jobbar vi i stället på att få Bella att äta annan mat på dagarna.
 
Ungefär så här ser det ut nu.
Ammar från 21.00 ( då hon somnar ) ca varannan var tredje timme fram tills klockan halv åtta då äter hon kl halv nio och vaknar och äter kl halv tio sen halv elva efter det äter hon gröt vid tolv tiden och ammas ca 3-4gånger tills middags portion ca en hel liten burk barnmat vid ungefär fem tiden sedan blir det amma igen ca 2-3gånger  ( beroende på hur mycket hon äter ) innan kvällsgröten vid åtta och sedan somnar Bella vid nio tiden och då ammar jag hon till sömns.
 
Hon ammas ändå ofta fast hon får anna mat och hon äter sig mätt vilket är mellan 60-90gram mat ( vi väger maten vi ger hon ) och efter det så får man ej i hon nå mera.
Så vi har en hel del amningsmål att byta ut haha
 
Jag har idag provat att ge välling till målet efter gröten som ett mellis dock tyckte jag att det kändes fel med välling mitt på dagen så jag har i stället varit på coop och köpt sempers babysemp 2 förut var denna bröstmjölks ersättning men dom har nu gjort om dessa och gjort den till en tillskottsnäring från 6månader ( ja egentligen ungefär som ersättning ) så denna tänkte jag ge Bella som mellis vid ett två tiden plus en frukpure burk eller ren frukt.
Sen får vi se om det blir något att amma innan hennes middag eller om hon klarar sig, vi får ju börja smått med ett mellis och öka på eftersom oftast tar det ca en och en halv vecka till två innan bytet av målet har blivit accepterat av Bella och hon inte behöver ammas efteråt vilket fungerar helt okej för oss :)
B drack 20ml välling sen skulle hon ammas.
 
Annars så får ju Bella brukmat till middag ( jag har inte gjort någon hemmagjord mat åt henne ännu, men ska försöka ställa mig och göra storkok av massa gott som man kan frysa ned ) hon får burkar från 4-6månader dom från 6 månader har lite större bitar så dom gillar hon inte lika mycket som fyra och fem månaders burkarna, så ungefär en hel liten burk äter hon till middag.
Dagens middag potatis och majs och som avslut lite katrinplommon mums !
 
Jag har varit anti att ge frukpure med mera efter maten eller till maten eftersom att denna lätt kan göra så att barnet inte vill ha  måltiden " typ lax och potatis " och i stället fruk burken, men eftersom att Bella är så pass duktig på att äta matburkarna så tänkte jag nu avsluta middagen med 4-5skedar fruktpure eller en frukt så hon håller sig lite mättare och ja samt ge en sådan burkt till mellis förhoppningsvis börjar hon inte mat vägra :)
Så vi får se hur det går och när nästa måltids utbyte blir det tar som jag skrev ca 2 veckor att byta ut en måltid och jag tar en åt gången så det inte blir för mycket för hon så vi får se hur mat mönstret ser ut på två veckor.
 
Bella är nu 6 månader och 3 veckor
Favvo burkarna till höger, tillskottsnäring babysemp och en fruktburk samt katrinplommon för magens skull.
 
Vi har redan ett gäng med burkar hemma samt några fruktburkar men det är alltid bra att fylla på lagret.
Katrinplommon har jag börjat ge för att hon inte ska vara så trög i magen ( egentligen gillar jag sempers barnmat bäst ja allt från sempers har vi men på coop var det endast Hipps katrinplommon som fanns inne så det blev dom ) sedan har jag idag gett en sked med mesmör för att försöka få igång magen bättre jag tycker hon är rätt så trög i den efter alla olika maträtter. Så får se om den blir något bättre :)
 
 
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0