Sluta amma

Mina föredetta fantastiska bröst ;)
Fan vad unga vi såg ut ! haha
 
Jaha en uppdatering då hur det gick att sluta att amma och så !
 
Då ska vi se fredag den 02.11-2012 var sista gången som jag ammade Bella, vid 09.00 tiden på morgonen så ammades hon och ja första dagen gick bra eftersom att jag var van att endast amma under morgonen.
På lördag vid 10.00 så tänkte jag att men shit inte kommer jag ha nå ont i brösten dom är inte ens fyllda ordentligt ännu utan ännu hängiga och jävliga ;)
 
Vid 13.00 fick jag äta upp min tanke och brösten började ömma lite, vi var ändå igång for på middag osv och på kvällen när snutt hade somnat så hade jag ont som fan, låg i soffan och ojjade mig tryckte ut typ tre droppar från vardera bröst och duschade.
( tog även min första snus under fredagen )
Ialla fall innan vi la oss så tryckte jag ut lite till alltså handmjölkade typ tre drag så ja det kom väl si så där tre droppar.
Sov smärta i brösten fy fan låg på mage och höll bokstavligt talat på att dö !
Brösten typ rann hel natten lång.
 
På söndag samma sak super smärta men valde att inte dra ut en droppe utan skulle jag få mjölkstockning eller så så var det ju ingen fara eftersom att jag ändå inte skulle amma något mera !
Så dog ungefär hela dagen när jag höll i Bella ville jag bara skrika hela brösten var som knutar jag kände småa småa ärtor i mjölkgångarna och sedan var det stenhårda klumpar i hela brösten ungefär som brosk.
Använde ingen bh utan lät brösten tömma sig själva i linnet jag hade på mig.
 
Hemsk smärta på kvällen på söndagen så under natten la jag på värmedynan på bröstet och det tömte dom rejält.
Samma sak på måndag sjuk smärta och varje timme spolade det ut mjölk.
Undet tisdagen lugnade sig smärtan något men brösten var ännu lika stenhårda, inte förens på Söndagen en vecka och två dagar efter att jag hade slutat amma så slutade brösten göra ont och knöliga fortsatte dom att vara i 2veckor och två dagarn ( endast ena bröstet på slutet och endast en liten knöl) sen blev dom sexigt hängiga när dom blev tomma ;)
 
I fredags var det tre veckor sedan jag slutade att amma och under förrförra veckan rann det ännu till mjölk lite då och då men inte så att jag har behövt ha amningsinlägg eller så men ja typ då jag såg Edward på bion så rann det lite ( vadå upphetsad ) ??
Mjölken slutade rinna till just över två veckor efter att jag slutade att amma , men jag kan ännu trycka ut mjölk så behöver bara ta så kommer det, tror att jag skulle behöva tömma det allra sista mjölken som är kvar så går det nog inte lika lätt, har läst att man kan ha mjölk jätte länge efteråt men tror denna mjölk ligger ännu kvar i gångarna så ska nog pumpa ut den så är det helt slut !
 
Iallafall är det super skönt att inte amma något mera men det är även super enkelt att amma att ha maten överallt osv. Jag ångrar mig inte en sekund att jag valde att sluta amma Bella utan tiden var bra eftersom att hon åt bra och ja bara ammades under kvällstid.
 
Bella har inte alls reagerat på att hon inte ammades något mera, tror hon tog det super bra eftersom att jag trappade ned i lagomtakt så det inte blev stressigt eller att hennes kropp ej hann med.
Hon har efter att jag slutat att amma helt börjat bajsa 3 gånger per dag tidigare var det en gång varannan dag, sedan har hon börjat äta mycket bättre och sover bra på nätterna.
Hon har matvägrat en dag medans jag höll på att sluta att amma ( då jag bytte ut målen ) och en gång efter att jag inte alls ammat hon något det var ca en vecka efter att jag slutade.
 
Så ja hon har i alla fall tagit det bra hon har aldrig sökt tisse eller så utan nöjer sig med vatten på natten ( hon vaknar ännu och dricker vatten ca två gånger per natt i bland aldrig ) och sedan äter hon välling till läggdags så hon är en nöjd tjej ! : )
 
Det var super ångest fullt att välja att sluta amma men jag klarade av det bara jag hade bestämt mig och satt mitt mål så var det ingra problem, men ångest i mammahjärtat hade jag det kan jag lova !
Sedan smärtan jag hade i brösten var fan hemsk kändes i klass med att trycka ut henne så ja det är inte smärtfritt i alla fall fast ja det är ju olika för alla ! :) Mina bröst har börjat fylla sig själv igen och är inte lika tomma så får se om dom får en någorlunda form tillbaka för ja förr i tiden var dom fab<3 men ja det går ju alltid att lägga sig under kniven om det känns riktigt förjävligt efter någon månad ( det sägs väl att det kan ta upp till sex månader innan brösten har vant sig från att man har slutat att amma ) Så ja vi får väl se hur dom blir ! : )
 
Nu äter Bella så här :
 
Vaknar 08.30-10.00 får välling mängden är beroende på när hon blir hungrig är det tidigt får hon 250ml är det senare så får hon 110ml ( om hon inte få välling så matvägrar hon hela dagen ) haha
Lunch 13.00-14.00 en halv burk mat och sedan 1/4burk frukt, smörgåsrån och majskrok
Mellis 15.00-16.00 en halv fruktburk, smörgåsrån och majskrok
Middag 17.00-17.30 en halv burk mat och sedan 1/4burk frukt, smörgåsrån och majskrok
Mellis eventuellt om middagen har varit lite tidigare oftast inget mellis.
Kvälls gröt 18.30 ca 2dl gröt
Läggdags 20.00-20.30 150ml-170ml välling.
Mellan 05.00-07.30 270-350ml välling beroende på vilken tid hon vaknar och är hungrig men ingen mat innan 05.00 utan då får hon vatten :)
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0