Akut sjukhusbesök med Bella - Känsliga läsare varnas -

Obs kan innehålla känsliga saker ;)
 
Efter vinterdagarna kom vi hem och hann mata och busa lite med Hugo och Emma Bella bajsade som vanligt inga konstigheter förutom att hin grinade till lite ( som hon brukar göra när blöjan är välfylld och hon vill bytas ) jag gick och bytte henne på skötbordet då även Maria och Emmelie står bredvid och tittar på sedan ser jag att det sticker ut typ en korv från ändtarmsöppningen ( analen ja vad man nu säger ) och Maria och jag blev fundersamma jag sa att det är säkert en korv som är på gång ut ( hon bajsar aldrig korvar utan endast kladdigt )  i alla fall maria sa att det är nog en bajsplugg alltså en korv som sitter fast men direkt man försökte ta i den insåg jag att detta är ingen korv den är hår alla fick lite smått panik och ropade på Emmelies mamma och vi konstaterade att det måste vara någon typ av hemorrojder den var brun och stor som ett katrinplommon, jag ringde direkt till min doktor alltså pappa och han sa att det antingen är ändtarmen som har vänt sig in och ut eller en hemorrojder och att det är vanligt jag hyperventilerade lite smått grinade fick panik ville spy och dog inombords !! Bella var i mickes famn och jag instängd på toaletten.. Pappa lugnade mig och sa att jag fick skärpa mig jag hade ingen kraft i benen utan satt på golvet och dog min lilla älskling.. Klockan var runt 15.30
 
Efter samtalet med pappa ringde jag 1177 dom hade aldrig hört talas om detta och hänvisade till akuten jag och Maria och Emma åkte till akuten i kalix medans Micke stängde igen elen här hemma han och dennis höll på att ela och gjorde oss klara för att åka till sunderbyn.
Jag mms hur det såg ut till pappa och han ringde upp och sa att åk till luleå på en gång men  vi gick in på akuten i kalix jag som vanligt tog andnöd storke lappen och fick hjälp direkt dom kollade snabb och kände lite och sa att ändtarmen är det inte och ringde vidare till sunderbyn för att veta vart dom skulle skicka oss Bella låg helt lugnt utan att visa att det ens kändes klumpen som hon hade fast i ändtarmen..
 
Vi skulle till akuten i sunderbyn och vidare till kirurgen operation..
Hemma hade Micke packat allt som kan tänkas behövas och vi åkte på en gång vid töre frågade jag hur fort vi körde och Micke sa 120km och jag sa det är bara att öka så 170km gick det med snöstor rök och blixthalka..
 
( på sjukan i kalix visste dom ej vad det var och kunde ej heller säga om det kan brista och vetskapen om hur mycket blod det var i klumpen gjorde det lite mer kritiskt )
 
Bella sov hela färden till Luleå..
Framme fort som tusan med massvis med tomtar och omkörningar efter vägen så gick jag och b in på akuten och Micke parkerade bilen samma där akut lappen och vi fick veta att vi får vänta kirurgerna var informerade om att vi var på plats så dom kommer snart efter ca 10min var det vår tur vi blev inskrivna i ett rum och b fick middag klockan var runt 17.00
 
Efter ca 10min kom kirurgerna och bella hade då bajsat igen och jag bytte medans dom tittade på en tjej och en kille kom in och B var hur lugn som helst nu hade klumpen blivit blodröd och kvinnan tog och kände och ryckte på klumpen och konstaterade att den satt fast i tarmen man såg en strimma vart den satt fast.
Hon gick och ringde till sitt akutlag eftersom att hon aldrig har sett eller hört talas om någonting liknande..
 
5min senare, kom hon in igen och sa att det borde vara ändtarmen som har vänt sig och att vi kommer få stanna över natten och att det är bra att det nyss hände för då är risken inte lika stor att vävnaden är skadad i tarmen men det finns alltid en risk med blödningar och sår när detta händer så därför skall vi stanna.
Hon skulle föra tillbaka " tarmen " och att vi kunde prova med bedövningsalva eftersom att Bella ej hade ont och var så lugn så om det ej skulle gå kan dom prova ge lugnande och smärtlindning eller så blir det att hon får sövas... Smått panik för vem vet om man vaknar upp om man sövs.....
 
Men i alla fall vi började med att ta av blöjan och då hade klumpen fallit lös i blöjan, alla blev chockade eftersom att ja den satt ju nyss fast invändigt i tarmen.. Men ja nu var den lös i blöjan inget blod hade heller kommit från tarmen så ja vi blev chockade.. Så kirurgen sa att vi får väl säga att det var en hemorrojder men att detta har aldrig hänt så dom dokumterade allt skall skriva om det fotograferade klumpen och har även skickat in den till tekniska..
Men vi får se vad det egentligen  var alla var facinerad av bellas klump eftersom att ja det har aldrig hänt.
 
Vi torkade av det lilla blod som var från klumpen runt rumpan på Bella och fick skrivas in på barnsjukhuset.
Vi kom vi halv sju till vårt rum då micke fick fara och handla middag eftersom att i inte hade ätit på 11h
Bella fick endast äta flytande föda och gröt eftersom att dom ej kunde veta om någonting akut skulle hända gumman var som vanligt hela tiden fick leka lite titta på tv och somnade mellan mig och Micke vid kl 20.45
Vi somnade också på stört och var bara överlyckliga <3
 
Dagen därpå vaknade vid sju tiden och b fick välling och vi åt frukost vid halv tio tog b en powernap när även kirurgen " som kvinnan dagen innan hade ringt " kom in för att skriva ut oss han trodde först Micke var pasienten och började fråga om hans olycka hahah himla kul.
Sen sa han att ja hon verkar ju inte må dåligt så ni får åka hem och ni får komma på återbesök om ca 2veckor för att få information om vad klumpen egentligen är och han tyckte det skulle bli mycket intressant att få veta.
 
Så ja här är vi nu Bella har inte haft något blod i avförningen all bajs har varit som normalt 3-4 bajsblöjor per dag och hon är lika busig pigg och glad som alltid och ja vi får helt enkelt vänta och se vad det var för någonting som kom ut ur hennes lilla tarm och mage.
 
Självklart oroar jag mig för det värsta säskillt när ingen vet vad det egentligen är och ja en homorrojder låssnar ju som inte så ja vi får helt enkelt vänta i ca två veckor och sedan får svaret eftersom att hjärtat mår så bra så kan jag faktiskt inte ens gissa vad det var utan vi tänker då bara att det var någonting som är posetivt men ja klart man tänker hemska tankar också men så kan man ju inte gå runt heller så ja vi väntar och ser helt enkelt :)
Klumpen är ialla fall 2.5cm lång 1cm bred och 1cm djup likt en vindruva / katrinplommon i storlek.
 
Mammas och pappas stora tjej har varit super duper duktig och är helt bäst i världen <3 ÄLSKLING !
 
Känslan på väg till sunderbyn och här hemma kommer jag nog aldrig glömma fy fan vad hemskt usch usch usch värre en förlossningen när dom sprang i väg med Bella när hon ej ännu levde usch denna lördag var värre fy fan ! Jag har gråtit oroat mig och ja allt men man får vara posetiv för ja inget hemskt är det ju :)
Jag är glad att gumman inte hade ont och skrek då hade det helt klart varit outhärdligt men när hon är så tuff och tapper så kändes det så mycket bättre i mamma hjärtat <3
 
Där sätter vi punkt återkommer med provsvaren
och lite bilder då har ju såklart bilder med klumpen bakom rumpan m.m men dom besparar jag er och Bella..
 
 
 
 Det finns några till bilder men datorn och telefonen fungerar inte så bra tillsammans men lägger upp det i morgon.
 
 
 
 
 
 
 

Kommentarer
Postat av: JennyN

Fy vad hemskt! Blir alldeles tårögd när jag läser, kan bara föreställa mig vilken panik och oro ni måste ha haft! Hoppas Bella får må bra nu! <3 kram

2013-03-04 @ 21:51:07
URL: http://Harmonyinlife.blogg.se
Postat av: M

Usch. :( vilken lång dag det måste varit för er.

2013-03-05 @ 09:45:40
URL: http://Marinapalme.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0