Mums Mums recept

Snygg bild ;)
 
Du behöver
 
Till smeten
 
1st ägg vita
3½ dl strösocker
0,75 dl florsocker
1.5dl kallt vatten
1.5dl kokhett vatten
1.5msk gelatinpulver
 
Till ganering
4-6dl koks flingor
1-2msk kakao
( blanda efter behov jag behöver alltid fylla på mer )
 
Gör så här:
 
Häll strösocker, florsocker, det kalla vattnet och äggvitan i en bunke rör om lite lätt med elvisp.
 
Rör ihop det varma vattnet ( går bra att värma i micron ) och gelatinpulvret tills allt är utblandat det ska ej finnas klumpar i blandningen.
 
Blanda samman smeten med gelatin blandningen och blanda med elvisp eller matberedare ( jag använder alltid elvisp ) rör på högsta effekt i ca 20 minuter ( för mig tar det ca 11minuter med högsta effekt )
Blandningen skall bli fast och fluffig.
 
Rör i hop ganeringen ( kokos och kakao )
 
Häll ganeringen i en form jag använder en lite mindre långpanna från IKEA, häll inte allt men så att botten är täckt.
 
Häll över smeten i formen till ett jämt lager och strö över kokos blandningen som finns kvar ( är det mycket kvar spara till att doppa snitt ytorna i )
 
och låt smeten stå kallt ca 2h, när vi hade -30 kastade jag ut smeten på altanen i ca 30 minuter.
Smeten skall bli kladdfri innan man kan skära den till rutor, den ska som vara kompakt.
 
När smeten har stelnat skär ut rutor, jag brukar använda den koks blandningen som finns i formen att doppa snitt ytorna på rutan i ( alt den blandningen som finns kvar ) när hela rutan är täck med kokos blandning så är rutorna färdiga.
 
Förvaras svalt alt i frysen :)
 
 
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0