Första bastu badet & Första barn maten & Utbyte av amning.

I lördags fick Bella bada bastu för första gången, jag hade tänkt ta med vårat badkar åt hon men Micke sa att det lär finnas någon balja i Risön, dock hade dom kastat dom så vi tog vad vi hade och lät Bella bada i paltgrytan.. HAHA jag fick lite känslan av att vara kanibal och att jag kokade mitt barn men så var inte fallet !
När jag var bebis ja för 21år sedan så satt jag också i denna gryta och lekte m.m så varför ska inte Bella kunna göra samma sak ? Hon plaskade på och trivdes som fisken i grytan ( hehe nu fick jag till det ) där i bastun så det lär bli fler bastu bad för vår tjej, jag vet att Bs morfar längtar efter att få basta med henne..
 
Innan bastun fick Bella smaka sin första barnmats burk. Hon har ju ätit gröt två gånger per dag i tre veckors tid och annars fått smakisar på lite olika saker och även smakat från en barnmats burk typ tre skedar ( mango pyre ) förut men nu fick hon en måltidsburk i stället. Den gick ned och hon åt nästan halva burken ( ja vi kör inte på smakisar hon får äta sig less ) och vi har nu börjat byta ut middags målet så varje dag ska hon antingen få från en burk eller om vi är duktiga hemma gjord barnmat.
 
Tidigare tänkte jag att vi skulle byta ut första nattmålet men jag insåg att det är mer jobbigt att måsta truga och stiga upp och koka välling tjorva med flaska mitt i natten en att amma ca4-6 gånger. Så nästa utbyte blev middags målet, hon ammas ju ändå mellan lunchen och middagen men utbytet gör att jag kan " slippa " amma ett mål ja för det mesta måste hon ej ammas efteråt men det är ju olika..
Så vi jobbar på med att börja sluta amma, det får ta den tiden det tar :)
 
Vi har inte tänkt ge Bella " god " saker utan har i stället vant hon att äta vanlig havre gröt ( inte med päron och banan osv ) och efter gröten eller maten har vi inte tänkt ge hon " efterrätt " typ mango eller liknande utan så gott det går så ska vi ge hon mat burkar ( jag kallar dom mat burkar ja typ potatis osv ) Och försöka att inte ge dom söta goda sakerna, för lär hon sig att i stället äta tex mango så är ju det sötare och godare en potatis och kan då bli svårt att få i hon sådan mat.. Så vi har tänkt köra på mat brukar och om det inte fungerar får vi väl börja tänkta om..
Sedan som jag känner nu vill ja helst bara ge hon vatten i stället för dryck osv vi får väl se vad B tycker om det. Just nu dricker hon inte vatten till maten ibland tar hon lite från flaskan men oftast inte utan i stället får hon bröstmjölk före eller efter och  det ska dom visst klara sig på :)
- Mjölk i flaska - Bilden är någon månad gamal.
 
Och ja om hon tar flaska är jag faktiskt inte så säker på dom få gångerna som hon har fått mjölk i flaska så har hon ju sugit och det är väl ca 4 gånger dom senaste 4 månaderna och annars har hon inte fått flaska så när man ger tex vatten eller som vi provade med välling så suger hon inte i sig det, så jag tror att vi kommer att få flaskträna hon när hon ska börja dricka välling på morgonen och kvällen. För när hon var mindre tog hon inte flaskan ( runt två månaders ålder ) och ja annars har hon tagit flaskan endast om det har varit bröstmjölk i och  hon har varit riktigt hungrig så det är ju ganska självklart att vi ska få flaskträna hon lite :)
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0