Somna själv fem minuters metoden

 

I veckan har jag börjat med fem minuters metoden för att få Bella att somna själv och det går riktigt bra.
Tidigare så somnade Bella endast i famnen och för till ca en månad sedan har man kunnat söva henne i vagnen och hon har fortsatt att sova där ( nu pratar vi om dag tid ) men i veckan tänkte jag prova något nytt jag tänkte att snuttan skulle börja somna själv i vaggan som vi har i sovrummet och det fungerar faktiskt :)

Tidigare har andra mammor och pappor tipsat om att låt hon skrika hon somnar till slut men jag har inte haft hjärta att låta min skatt skrika utan att jag har varit där och tröstat, nu när jag har blivit mer säker i mamma rollen så har jag mer och mer klarat av att hon får gråta litegran men nu tänkte jag att jag kan härda ut ett tag och prova denna metod :)

Jag kan säga att klart det är jobbigt att låta hon gråta men jag försöker hålla god min och hon somnar faktiskt riktigt fort.

Så här gör jag.

När Bella börjar göra tecken på att det är sov dags så går jag och lägger hon i vaggan, sen startar jag våran " barnvakt " och slår i gång musiken som finns på den sedan pussar jag hon och lägger hennes snutte nalle i ansiktet ( så sover hon alltid ) lägger på täcket och säger god natt och vaggar i gång vaggan och går ut ur rummet.

Sedan är det bara att sitta och titta på monitorn vad hon gör oftast gråter hon lite lätt och viftar och sparkar sedan när det har gått fyra minuter ( man kan välja själv 2, 3 ,4 ,5 min ) ja hur ofta man ska gå in och gör samma sak pussar hon säger god natt lägger till täcket och nallen och går ut.
Snabbt in snabbt ut.

Oj men nog svider det i mamma hjärtat för när man har gått in och visat sig första gången så kommer det hysteriska skriket att mamma plocka upp mig. Men jag håller mig !

Så samma sak om fyra minuter och sedan fyra minuter igen.
Detta har jag gjort i tre dagar ( idag fjärde ) och hon sover 3-4 gånger under dagen tills det är natt sovning och alltid efter ca 15 minuter så somnar hon så jag hinner in tre gånger. Jag trodde aldrig att det skulle fungera men det gör det faktiskt men som jag skrev jag hade aldrig klarat av att inte plocka upp hon för ca 1-2 månader sedan men nu är man mer härdad så nu får hon vara ledsen ca 15 min för sen somnar hon.

Igår när jag lade ned hon inför första sov gången så somnade hon på 4 MINUTER försår ni 4 minuter sedan sov hon själv - Duktigt tjej♥ ♥ ♥ 

Samma när vi var på stan igår då somnade hon utan protest i vagnen jag behövde gå inte ens 1 min så sov hon annars kan det ta upp till 10-20min :)

Så jag kan verkligen rekomendera denna metod men man ska vara bestämd och inte plocka upp barnet när man tycker att det blir för jobbigt, vi har plockat upp hon två gånger vid 20.00 på kvällen eftersom att hon efter ca 30 minuter inte hade somnat och sedan när vi tog upp hon så var hon vaken tills hon somnade för natten vid 22-23 tiden så hon var inte nog trött när vi lade ned hon.

Men denna metod tycker jag fungerar riktigt bra :)
Ni kan googla på metoden om ni vill hitta mer information hur man gör.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0